Nav-bil = økonomisk ruin

En av hjelpemidlene som Isak har fått innvilget er en stor caravelle fra NAV, jeg måtte riktignok betale en egenandel på noen å 40 tusen, men slapp jo unna de 500 andre tusen, så jeg var fornøyd. Denne bilen har fulgt oss fra 2011 altså 11 år nå og egentlig skulle vi starta på prosessen til å søke om en ny bil da vi kan bytte etter 11 år, men. Etter å ha tømt alt av oppsparte midler på den bilen hvert bidige år etter garantitiden gikk ut, ser jeg meg nå nødt til å levere den tilbake. Da vi kom fra sykehuset i desember, lå det et fint brev i postkassa fra nav der de ba meg betale 178000 for bilen og pengene skulle betales 15. januar! Hva mener de egentlig? At jeg har 178 tusen liggende å slenge? Da hadde jeg da vel ikke hatt behov fra noe bil fra NAV! Da kunne jeg bare kjøpt en egen bil! Uansett er ikke caravellen verd mer enn max tredve tusen da det virker som alt er feil med den. Den lader seg tom ved minusgrader til tross for helt nytt batteri og roper om engine fault hele tiden. Jeg har ikke turt å kjøre den no særlig siden et motorhavari for noen år tilbake og det gjorde at den fikk kast i bremsene etter å ha stått så lenge, så da var det bare å skifte alt av bremser... Ved hver eu-kontroll er det noe som må fikses og til sommeren må den ha nye hjul... og felger, for de har rustet opp. Hele bilen er ei rustfelle, men den har vært enormt god å ha! Og ja, vi trenger en stor bil til å frakte Isak og alle hans hjelpemidler, men jeg har rett og slett ikke økonomi til det. Det kreves den flotteste forsikringen, helst dyreste verksted og alt skal følges til punkt og prikke, eller så får du regning på bilens antatte restverdi?! Ikke nok med det, så er det slik at når jeg velger å levere inn bilen, så blir den sendt inn til NAF test. Der blir det laget en liste på alt av feil og mangler, så får jeg regning på det. så regning blir det uansett. Så da er det bare å rive av plasteret å få det gjort. Hvorfor vente på det, regninga vil jo bare bli enda større jo lengre jeg venter. Jeg har snakket med NAV underveis og delt mine bekymringer med dem, men det er ingen kjære mor på NAV! Må ikke tro de kan hjelpe med noe, for DET kan de ikke, men de kan sende regning. Så nå ser det ut til at familien kan kun dra på tur til nabokommunen og uten rullestol og knapt det.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Mobbing, trakassering og diskriminering

En sånn dag - hvor er pause knappen? -