Ny operasjon...

Da Isak ble født fikk jeg veldig mye informasjon om hva som var galt, hva som kunne gå galt og hva som mest sannsynlig ville gå galt..
Det var så mye info at jeg var nødt til å sile ut det som ville komme lengre frem..
Stomioperasjoner og tjoret ryggmarg og noen andre ting ( som jeg fortsatt har på "pausehylla" ) ble lagt bort og andre ting som shuntsvikt, kateterisering, opplæring, ståskall, trening, klyster, rullestol, div. hjelpemidler i hjemmet og mye mer ble hverdagen vår..

På MMC-klinikken nå i Juni så de på MR at Isak har fått tjoret ryggmarg.
De informerte meg med en slik ro . Det var en behagelig måte å høre at lillegullet må opereres igjen. Jeg fikk ikke panikk, ble ikke redd... Men etterpå, da jeg kom for meg selv og skatten lå¨og sov, da kom all info tilbake..
Både ny og gammel info og jeg så for meg alt som kunne gå galt og alt som kunne gå bra.
Jeg hadde ikke forventet at noe som dette ville skje før han kom i ti-ellveårs alderen ihvertfall, så jeg hadde ikke orket å tatt stilling til det enda, men nå er det dags...
Innen et par måneder skal min lille skatt tilbake på sykehuset å operere i ryggen..
Skjære løs ryggmargen..
Og jeg kommer til å sitte som en anspent pinne å krysse fingrene for at ikke noen fler nervetråder skal bli skadet...

Nå er det jo også viktig å få med her det positive med denne operasjonen.
Han kan jo faktisk minske funksjonshemmingen litt også... ikke så mye at de på utsiden merker det, men nok til at han selv kan få det pittelitt lettere..
Han slipper unødvendig smerte og kan til og med bli opp til 2 cm lengre.. hehe..
Så det er jo mer positivt enn negativt med denne operasjonen,
men som mor er det min oppgave å bekymre meg til det motsatte er bevist ! ;)

Kommentarer

  1. Både godt og vondt å høre Rita...Krysser fingre og tær for Isak <3 Og deg! Du er så tøff og modig! Og ikke minst er gutten din det! Sender masse klæmma opp til dere! <3 Stor klæm fra Elisabeth BC i sør :)

    SvarSlett
  2. Hei Rita! Jeg leser om din kjære lille sønn og hva han nå skal igjennom. Utrolig! Jeg må få si at du er utrolig flink, Rita, og en kjempe-Mamma for din Isak. Han er heldig som har deg. Men hva med deg? Har du avslastning og får bare være deg? Og jeg velger og tro på at din familie støtter deg slik at du ikke er alene om dette.Jeg vet en annen som sitter og følger med deg, og som også er utrolig stolt av den du er. Stå på, jenta mi. Klem fra Inger i Oslo

    SvarSlett
  3. Lykke til med operasjonen! Takk for en flott blogg! Som foreldre til en liten gutt med MMC og Hydrocephalus er dette også vår hverdag selv om gutten vår ikke er året ennå.

    SvarSlett
  4. Foreldre til gutt med MMC og Hydrocephalus:
    Ikke nøl med å ta kontakt om det er noe dere lurer på! Husker selv hvor frustrerende det kunne være.. spesielt det første året! Håper alt står bra til med dere og lillegutt! Stor varm klem til dere!

    SvarSlett
  5. Takk for varme ord :) Alt står bra til her hos oss. Lillegutten vår fyller ett år neste måned og holder på med innkjøring i barnehage. Det skal bli deilig å komme tilbake i jobb og samtidig skummelt å ikke være sammen med ham hver dag. Så godt at operasjonen var vellykket og at dere har hatt en fin tur i sommer :)Lykke til videre. Klem fra Rita, Kristiansand

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Mobbing, trakassering og diskriminering

Nav-bil = økonomisk ruin

En sånn dag - hvor er pause knappen? -